Zlín Design Week: zápisky z konference

Nadupaná! Jedna z nejnepších konferencí, na kterých jsem byl. V rámci akce Zlín Design Week ve v Baťově městě mohli lidé z mnoha oborů vyslechnout špičkové řečníky z oblasti automotive design či marketingu sklářských firem,

Následující texty jsou jen mými poznámkami z přednášek jednotlivých vystupujících, rozhodně se nejedná o jejich citaci, ale více či méně volný přepis hlavní myšlenky.

Poznámky se mi vešly na 16 (!) stran.

O samotné konferenci Zlín Design Weeku si můžete přečíst na webu eventu.

Jerry Tvrdek: Jak se stát Dobrým designerem.

www.jerrytvrdek.com

  • Atraktivita se projevuje tím, že lidé chtějí více spolupracovat s vámi než vy s nimi.
  • Freelance – Talent x Pracovitost x Atraktivita. Výhodou je volnost, nevýhodou izolace.
  • Priority aneb Jak na to:
    • Makej.
    • Ptej se.
    • Dávej o sobě vědět.
    • A nebuď kretén!

Vzdělaní je důležité! / Konference Design&Marketing // #zlindesignweek #zdw #konference #zlin #ZlinDW #yngfrm

Fotka zveřejněná uživatelem youngframe. (@yngfrm),

Myšlenky mimo

Během konference mě samozřejmě napadlo mnoho věcí (až inovací!), na které bych nerad zapomněl.

  • Nápad na firemní akce: promítání filmů a pravidelné setkávání v kinosálu, diskuse ala Digital Brain.
  • Design a architektura mají mnoho společného, jen se ve své podstatě mění měřítko.
  • Spirála produktu, prezentace, propagace, byznysu: Dobrá práce vede k dobré referenci. Taková reference vede k dobré propagaci. Dobrá prezentace vede k další dobré zakázce. A ta musí být základem pro další dobrou práci.
  • Prezentační systém do „galerie“ v budově Centroprojektu na základě stavebních materiálů (OSB desky, pórobetonové tvárnice, lešenářské trubky).
  • Myšlenka přebírat případné ceny v odborných soutěžích ve firemním triku místo v košili (viz CZC.cz).

    Použijeme na vánočním večírku? 🙂 #zlindw

    Fotka zveřejněná uživatelem Vít Mach (@vitmach.cz),

Petr Novaque: Design je život – co se ve škole nenaučíte.

www.novague.com

  • Doporučuji k přečtení více o Raymondu Loewym.
  • Každý může být úspěšný, jen je důležité znát své silné stránky a těch využít.
  • Designer je podepsán pod designem produktu, nikoli pod produktem samotným. Tohle dokáže rozlišit jen odborná veřejnost.
  • Obdivuje se to, co se prosadilo, nikoli to, co se neprosadilo. Jako příklad lze uvést vilu Tugendhat. Tady průvodci poukazují na to, co architekt Ludwig Miese van der Rohe nedokázal realizovat, protože se nedohodl s investory.

Michal Pošta: Jsou prachy to stěžejní při tvorbě videomappingu?

www.themacula.com

  • Za shlédnutí určitě stojí špičkový videomapping pro oslavy 190 let České spořitelny:

SIM / NEBULA from The Macula on Vimeo.

Michal Vlček: Jak navrhovat pro horních 10.000?

www.zlindesignweek.com/prednasejici/vlcek

  • Proč je McLaren P1 unikátní? Díky těmto vlastnostem:
    • Unikátnost,
    • Originalita/Odvaha,
    • Prvenství,
    • Silný příběh,
    • Emoce,
    • Jedinečnost.
  • Českoněmecké školství je zaměřené na dosahování laťek, mezníků. Dává zapomenout na osobnost člověka. V Británii se naopak ptají na názory studentů.
  • „Informace získáváme a ztrácíme velmi rychle, ale emoce v nás zůstávají.“
  • Silný příběh – říkejte to a oni to pochopí.
  • Design bude vždy ovlivněn tím, co je o úroveň níž. V tomto případě je design vozu ovlivněn prostorovými a provozními potřebami motoru atd.
  • Pokud chceme tu cenu, je dobré myslet na jedinečnost a jít dál než konkurence.
  • Když tým pracuje dohromady, pak je výsledek dokonalý.
  • První návrh auta je nezajímavý. Ale všechny automobilky věnují čas zlepšování

 Marian Füry: Jak ze mě reklama udělala pracháče.

www.zaraguza.com

  • Hledat klientov, ktorý si nás váži. Hledat klientov, ktorý sú partneri.
  • Nikdy jsem se nedíval na peníze jako na cíl. Mějte odvahu a dělejte věci tak, aby se lidé ptali „čo vám nešibe?“.
  • Klientům se nechce platit za nápad.

Henryk Stawicki: Money & Magic. How strategy and design empower each other.

www.henrykstawicki.com

    • It is not the strongest of the species who can survive (Hilton Hotel), but the most adaptable (Airbnb). Srovnání bookingu 60 tisíc pokojů – Hilton desítky let, Airbnb během sedmi let.
    • Design & Rich
      • It don’t minimize the risk of failure. Embrace it and simplify.
      • The risk to learn.
      • Embrace it in a process.

Zahodte pri designovani ego a ucte se od klientu – Henryk Stavicky. #zlinDW #pabenicz #overenovlastnipraxi

Fotka zveřejněná uživatelem Marek Mencl (@mmencl),

  • People are the beginning ant the end.
  • Steve Blank: You are not smarter than your client.
  • Eye stays outside.
  • Designing the product right? No. Designing the right product.
Zdroj: The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. www.weforum.org

Petr Pištělák: Jak prodat design? … nebo vlastně cokoliv.

www.profitbooster.cz

  • Co je to prodat? Prodat většímu počtu zákazníků, častěji, více zboží, za vyšší cenu. Autor Sergio Zyman.
  • Základní otázky:
    • Kde jsou peníze? Kde leží budoucí tržby firmy? Kde můžeme jako firma růst?
    • Kdo je klient? Kdo má největší spotřebu? Kdo generuje nejvyšší marže?
    • Co mu sdělit? Aby změnil preference? Aby koupil můj produkt?
    • Jak to sdělit? Bez ztráty obsahu a co možná nejlevněji?
  • Rozhodovací paradox – pokud vytvoříme stav, kdy bude chtít zákazník jen danou firmu, vyhneme se tomuto jevu.
  • Hodnota = výhoda (kterou komunikuji) / cena (kterou někdo zaplatí)
  • Dva typy výhod:
    • funkční benefit (měřitelný, např. vypere více, dojede dál apod.),
    • asociační benefit (hodnoty dlouhodobě spojené se značkami jako Harley-Davidson, Nike, Marlboro atd.).
  • Dobrou cestu poznáte podle toho, že pochybujete. Mnoho lidí okolo vám bude říkat, že to nejde. A deset lidí vám to bude aktivně kazit.

Karel „Mindless“ Novotný: Low-cost-branding

www.mindless.biz

  • Brand znamená v angličtině vypálit značku do kůže zvířat.
  • Má značka stanoveno, kdy je úspěšná či neúspěšná? Spousta podnikatelů jen běží vpřed, ale neví kam. Jaké má cíle? Jaké jsou milníky za rok, za dva, za pět?
  • Základní trojúhelník:
    • Já: Kdo jsem? Co umím? Čím jsem užitečný?
    • Oni: Co očekávají? Co je spojuje? Co jsou zač? A nikoli ve smyslu cílových skupin, ale cílových komunit. Díky nim lze chápat, co komunitu spojuje (např. pohled na svět, vzdor vůči něčemu, životní hodnoty apod.).
    • Kontext: Kde se nacházíme? Co nás spojuje? Jaký máme kontrakt?
    • Průnik všech tří oblastí: účel, meaning for brands. Odpovídá na otázky K čemu jsem? Co za X let? Jsem účinný?
  • „To, co fungovalo včera, dnes už nefunguje. Už spousta firem dojela na to, že se nepřizpůsobili.“
  • Pokud chci něco prodávat na nějaké úrovni, musím to na nějaké úrovni prezentovat.
  • Není to tak, že se značka nedá vybudovat bez peněz. Brand se nedá vybudovat bez ohně, zapálení.
  • Firmu nevybudujete bez nákladů. Ať už to zaplatíte penězi, svým časem, manželkou, dětmi. Ale žádnou značku nevybudujete bez požáru.

Petr Babák: Laboratoř v kreativitě a kreativita v Laboratoři. A prachy? Ano, prachy taky.

www.laboratory.cz

  • Žádná práce nestojí za to ztratit ženu.
  • Žádná práce nejde dělat bez vášně.
  • Říká studentům, ať se nebojí dělat chyby.
  • Je dobré vypadnout na chvíli ven na nějakou stáž. Ale pak se rychle vrátit! Protože u nás v republice ti dobří lidi prostě nejsou.
  • Je důležité dělat zadarmo, aby si člověk uvědomil, že peníze nemají žádnou hodnotu.
  • Hodně mě zaujalo zpracování obálky katalogu pro Národní technickou knihovnu.

Jindřiška Vejvodová: V prachy seš a v prachy se obrátíš

www.preciosa.com

  • Preciosa: Takový typ firmy, která ještě dlouho po revoluci žádný marketing nepotřeboval. Byznys prostě jel dál. Dostali za úkol transformovat značku a odkomunikovat to.
  • Vůbec se nemusíme bát mluvit o penězích. Prostě se na rovinu zeptat – jaký je na to budget?
  • Její zkušenost – za design lidé rádi platí.
  • V Čechách není obvyklé, že přijdete do firmy a ředitel vám řekne, jakou hodnotu daná společnost má.
  • Lidi mají peníze.
  • Odpověď na dotaz, jak prosazují náklady na marketing?
    • Říkáme tomu business development místo marketing. A nákladům říkáme investice a nepoužíváme vzletná slova jako „skvělý, úžasný“ atd.
  • Generátor log. Znáte to?

  • Crystal Valley
    • Tento projekt prezentuje pojem „české sklo“. Přestože si tady myslíme, že je to globálně známý termín, je to naopak. A projekt „Crystal Valley“ se to snaží změnit.
    • Postupně se dokonce stává předmětem destinačního marketingu, který přerůstá samotnou firmu. Záleží pak na obchodním talentu jednotlivých firem v oboru, která si z tohoto koláče dokáže ukousnout větší krajíc.

Otto Fabri: Price of design

cz.linkedin.com/in/ottofabri

  • Andy Warhol: Umění může být cokoliv.
  • Ve Faraday Future jsme zcela vypustili hliněný model auta. Designéři navrhují ve virtuální realitě pomocí 3D brýlí.
  • Tesla Motors – to, co prodává, je inovace. Inovace však nese riziko, designérské riziko.
  • Elon Musk – pokud neselháváte, dostatečně neinovujete.
  • Žádný design není dokonalý. Můj komentář – design je přeci proces.
  • Design je umění nalezení krásy ve funkci a vytvoření emocionálního spojení se zákazníkem.

Zdroj titulní fotografie: Web Zlín Design Weeku www.zlindesignweek.cz.