Proč fandím městské cyklistice?

S rozvojem cyklostezek se také mění možnosti dopravy po městě. Proč fandím cyklistice a těším se na Rekola ve Zlíně?

Ve Zlíně se v posledních letech staví cyklostezky skrz celé město. A díky páteřní městské trase vedoucí skrz centra města už kolo neslouží jen k rekreačním vyjížďkám. Je tedy vše připraveno pro přesednutí na kolo a nechat auta, zácpy a spalování benzínu a naftu minulosti?

 

Tak jednoduché to není a samozřejmě ještě dlouho nebude. Ale směr je naznačen a snad se po očku díváme na západní státy, které cyklistiku podporují.

Co tedy zbývá dobudovat (na straně měst a firem)?

  • cyklostezky a cyklotrasy,
  • stojany na kola,
  • možnost uskladnění kol ve firmách (ideálně pod zámkem),
  • sprcha v kanceláři.

A během na dlouhou trať je ohleduplnost a velkorysost mezi cyklisty samotnými i vůči chodcům.

Proč fandím městské cyklistice

 

Za zásadní výhodu ježdění do práce a po městě na kole považuji několik jednoduchých věcí:

  • pohyb na čerstvém vzduchu (neplatí, pokud jezdíte v zácpách po silnici),
  • pohyb samotný! (nesedíte v autě nebo nestojíte v trolejbusu),
  • čerstvý vzduch mě po ránu probudí,
  • radost z pohybu,
  • rychlejší a jednodušší doprava po městě na schůzky (pokud nejedete do kopce ve 30° C),
  • vyhnu se zácpám a neřeším parkování,
  • po cestě z práce si vyčistím hlavu.,

Dovedete si představit křižovatku, po které denně projede 40 tisíc cyklistů? Já ne, ale tuhle informaci jsem někde viděl a nemůžu ji dohledat :/ To číslo je přeci fantastické! Kolik místa by zabraly auta a hromadná doprava, kdyby ti lidé z těch kol sesedli…

 

Podpora cyklistiky je také jednodušší a levnější. Představte si alternativní řešení dopravních zácp z Dánska – v ulici, kde se pravidelně hromadila auta, během určité doby sledovaly poznávací značky aut. A pravidelným řidičům na této trase nabídli dotaci na pořízení elektrokola. O kolik jednodušší a levnější řešení než další pruh městské zeleně zalít asfaltem!

PS: je mi samozřejmě jasné a já to nedělám jinak, že v případě cesty na delší vzdálenosti jedu autem. Tady lze zase uvažovat o využití vlaku a práci během cesty. Ale žádné řešení neplatí paušálně :)

 

Pro inspiraci se můžete podívat do Kodaně:

 

A v úvodu zmiňovaná Rekola? Krásný systém – za poplatek si můžete půjčovat ze stojanů jakékoli kolo a na jiném místě ho do speciálního stojanu zase vrátit. Nestaráte se o servis, můžete kolo nechávat v různých částech města. Těším se, že se tohoto dočkáme i ve Zlíně :)

 

Proč fandím městské cyklistice

A asi bych měl po letošní sezoně konečně vyměnit gumy :)

Vít Mach

Vít Mach

Marketér tělem i duší at VítMach.cz
Každý z nás má marketing v sobě. Neustále něco prezentujeme, něco nabízíme, něco odmítáme. Mým úkolem je pomoci vám to dělat na vyšší úrovni.
Vít Mach